Образовательная программа мбоу «сош д. Починок-Сутер» Удмурт кыллы дышетонлэн результатъёсыз Смотрите также: Учебный сайт
Учебные материалы


Образовательная программа мбоу «сош д. Починок-Сутер»



Удмурт кыллы дышетонлэн результатъёсыз


1–2-ти классъёс

Личностной

1–2-тћ классъёсты йылпумъясь пинал дышоз:

вордскем кылзэ гажаны, капчи мылкыдын дышетскыны; ассэ удмурт адямиен лыдъяны, дышетћсьёсты гажаны, классысь пиналъёсын эшлыко улыны; соослэсь мылкыдзэс валаны, соос сярысь сюлмаськыны.

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

удмурт кыллы дышетонлэсь кулэлыксэ валаны;

азьланяз удмурт кылэз дышетонлы њеч мылкыд басьтыны.
Метапредметной

1–2-тћ классъёсты йылпумъясь пинал дышоз:

регулятивной быгатонлыкъёслы

дышетћсен џош дышетон ужпумез пуктыны;

дышетћсен сётэм планъя ужаны;

дышетћсен валче ужаса, тодон-валанъёс басьтыны;

џошен но группаен ужаны;

дышетћсьлэсь дэмланъёссэ, замечаниоссэ, кќтсэ љож карытэк, шонер валаны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

дышетћсен валче ужаса, урокын дышетон ужпумез пуктыны;

валче ужын дышетскон, тодон-валан люкан быгатонлыкъёссэ усьтыны;

ас ужамзэ образецъя эскерыны но дунъяны;


познавательной быгатонлыкъёслы

дышетћсьлэн валтэмезъя дышетскон книгая ужаны: кулэ ужез шедьтыны, юанъёслы радызъя валэктон сётыны;

кулэ ивортодэтэз (информациез), учебникысь сяна, мукет источникъёсысь утчаны: словарьёсысь, энциклопедиосысь;

шедьтэм информацияя ивортонъёс дасяны;

сётэм куараосты, букваосты, кылъёсты, предложениосты сэрттыны-пертчыны, соослэсь тодметъёссэс висъяны; ог-огенызы џошатыны, огъя но пќртэм тодметъёссэс вераны, со тодметъёсъя классифицировать карыны (радъяны);

урокысь материалэз (сётэм куараосты, букваосты, кылъёсты, предложениосты, текстъёсты) эскерыса, дышетћсьлэн юрттэмез улсын, огъянъёс лэсьтыны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

кулэ информациез словарьёсысь, энциклопедиосысь утчаны;

тодэмез суредъёсын, схемаосын возьматыны;

мини-проектъёс дасяны;

малпаськыны дышетћсь ужъёсты быдэсъяны: анализ, синтез лэсьтыны, џошатыны, классифицировать карыны (радъяны), огъянъёс лэсьтыны;
коммуникативной быгатонлыкъёслы

дышетћсьёсын, классысь пиналъёсын кусыпъёс тупатыны, куспазы кенешыса вераськыны;

вераськыку, адямиослэсь малпанъёссэс гажаны но огъя кылэ вуыны;

аслэсьтыд малпандэ радъяса шара вераны;

аслэсьтыд ма каремдэ радызъя вераны;

мукет муртъёслэсь верамзэс кылзыны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

аслэсьтыз малпанъёссэ радызъя вераны;

валче ужын котькуд дышетскисьлэсь малпанъёссэ лыдэ бастыны, ог кылэ вуыны;

огъя ужез шонер радъян вылысь, эшезлы юанъёс сётъяны;

ог-огедлэсь ужамзэ эскерыны но кулэезъя юрттэт сётыны;

урокын аслэсьтыз ма каремзэ но кызьы ужамзэ валамон вераны.


Предметной
1-тћ класс

1-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

удмурт алфавитысь букваосты ниманы но соослэсь кыџе куара сётэмзэс вераны;

гласной но согласной куараослэсь пќртэмлыксэс вераны;

согласной куараослэсь жингрес но тонгес, небыт но чурыт луэмзэс вераны;

кылъёсысь куараослэсь кыџе луэмзэс вераны: ёзъёссэ висъяны, ударенизэ шедьтыны, котькуд ёзысь куараослэсь кыџе луэмзэс вераны;

кыллы звуковой модель кылдытыны;

пичи но бадњым букваосты гожъяны, соосты куспазы герњаны;

букваосты, кылъёсты но предложениосты чуре интыяны;

кылъёсты, предложениосты но пичигес текстъёсты учкыса гожъяны;

кылъёсты, предложениосты но пичи текстъёсты диктовать каремъя гожъяны;

гожъяськыку, правилоосты чакланы:

– предложениез бадњым букваен гожтыны, кылъёс куспы вис кельтыны, пумаз тупась пус пуктыны;

– аснимъёсты (адями, пудо-живот нимъёсты, инты нимъёсты) бадњым букваысен гожтыны;

– кылъёсты чурысь чуре выжтыны;

– д, з, л, н, с, т согласнойёслэсь чурыт но небыт луэмзэс возьматыны;

– љ, њ, џ аффрикатаосын кылъёсты гожъяны;

– [й] куараез букваосын возьматыны;

20–25 кыллэсь диктант гожтыны;

гожтэмез пыр-поч эскерыны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

кыллэсь но предложенилэсь пќртэмлыкъёссэс вераны;

сётэм схемая предложениос малпаны;

сётэм кылъёслэсь предложениос кылдытъяны;

юанъёслы валэктонъёс сётыса, изложение гожъяны;

предложениосты радъяса, верос кылдытыны;

сётэм темая, суредъя предложениос малпаны, быдэс классэн сочинение кылдытыны.

2-тћ класс

1. «Вераськон кыл. Текст» разделъя 2-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

пќртэм интыосын (школаын, урокын, сиськонниын, библиотекаын но мукет азьын), тодмо но тодмотэм адямиосын этикетъя вераськон нуыны;

текстлэсь темазэ, валтћсь малпанзэ вераны, йыръян сётыны;

сураськем текстысь предложениоссэ, люкетъёссэ радъяны;

њечкылан открытка гожтыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

сётэм йыръянъя, темая, кутсконэзъя пичигес текст малпаны;

юанъёсъя но пуштроссэ усьтыны юрттћсь кылъёсъя 30–35 кылъем текстъя изложение гожтыны;

сётэм йыръянъя но опорной кылъёсъя 5–7 предложенилэсь текст малпаны, дышетћсьлэн валтэмез улсын гожтыны.

2. «Предложение» разделъя 2-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

предложенилэсь тодметъёссэ вераны;

предложениез огшоры кылъёслэсь висъяны;

предложениез но текстэз куспазы џошатыны (огъя но пќртэм луись тодметъёссэ вераны);

предложениез шонер гожтыны;

сураськем текстысь предложениосты висъяны, предложениос пуме тупась пус пуктыны;

сётэм кылъёслэсь предложениос малпаны.

дышетскись луонлык басьтоз:

веран мугзыя предложениослэсь кыџе луэмзэс валаны: ивортон, юан, ќтён;

интонациезъя предложенилэсь кыџе луэмзэ валаны: огшоры куараен верам предложение, кеськон куараен верам предложение;

предложениосты интонация ласянь шонер вераны, лыдњыны, гожтыку интонациез тупась пусэн возьматыны.

3. «Кыл» разделъя 2-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

«Кыллэн пуштросэз» люкетъя

текстысь пуштроссыя тодмотэм кылъёсты шедьтыны;

дышетћсьлэн юрттэмезъя, тодмотэм кыллэсь пуштроссэ кыллюкамысь шедьтыны;

сётэм кылъёслы синонимъёс, антонимъёс утчаны;

дышетскись луонлык басьтоз:

кыллэсь пуштроссэ валэктыны;

трос валатонэн, переносной пуштросэн кылъёс, синонимъёс, антонимъёс сярысь тодыны, соосты вераськон кылэ кутыны.

«Куараос но букваос» люкетъя

вераськон куараослэсь но букваослэсь пќртэмлыкъёссэс вераны;

вераськон куараосты ог-огзылэсь висъяны, куспазы џошатыны:

согласной но гласной куараосты;

кузэн жингрес но тонгес б-п, в-ф, г-к, ж-ш, з-с, д-т, њ-ч, љ-џ согласнойёсты;

кузэн чурыт но небыт луись д, з, л, н, с, т согласнойёсты;

котьку чурыт луись б, в, г, ж, љ, к, м, п, р, ф, х, ц, ч, ш согласнойёсты;

котьку небыт луись њ, ч, й согласнойёсты;

љ, њ, џ аффрикатаосты;

њуч кылысь пырем ф, х, ц, щ согласнойёсты;

вераськон куараосты букваосын возьматыны;

букваосты алфавитъя радъяны;

дышетскись луонлык басьтоз:

возьматэмъя кылъёсты куараосъя но букваосъя сэрттыны-пертчыны; дышетћсьлэн юрттэмезъя, ужамдэ дунъяны.


«Кыллюкетъёс» люкетъя

сётэм кылъёс пќлысь огвыжыё кылъёсты шедьтыны;

огвыжыё кылъёсты тодманы;

сётэм кылъёслы огвыжыё кылъёс малпаны;

огвыжыё кылъёсысь кылвыжызэс висъяны но пусйыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

сётэм кыл бордысь огвыжыёс кылъёс пќрмытъяны;

огвыжыё кылъёсты кылвыжызыя сэрттыны-пертчыны;

дышетћсьлэн юрттэмезъя, быдэстэм ужзэс дунъяны.

«Вераськон люкетъёс» люкетъя

вераськон люкетъёсты (существительноез, прилагательноез, глаголэз) ог-огзылэсь висъяны, соослэсь лексической но грамматической тодметъёссэс сэрттыны-пертчыны:

существительнойлэсь – мае возьматэмзэ, юанъёссэ, луло но лутэм предметэз нимамзэ, асним но нарицательной луэмзэ, лыдзэ;

глаголлэсь – мае возьматэмзэ, юанъёссэ, лыдзэ; дырзэ;

прилагательнойлэсь – мае возьматэмзэ, юанъёссэ, лыдзэ;

дышетскись луонлык басьтоз:

существительноез, прилагательноез, глаголэз лексической но грамматической тодметъёссыя џошатыны;

текстысь мукет вераськон люкетъёсты – личной местоимениосты – шедьтыны;

сётэм кылъёсты вераськон люкетъёсъя классифицировать карыны;

котькуд вераськон люкет сярысь тодэмез огъяны.

4. «Шонер но чебер гожъяськон» разделъя 2-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

ортчем правилоосъя кылъёсты шонер но чебер гожъяны:

предложениысь кылъёссэ нимаз гожтыны;

предложениысь нырысетћ кылзэ бадњым букваен гожтыны, пумаз тупась пус пуктыны (точка, юан пус, кеськон пус);

кылъёсты чурысь чуре выжтыны;

аснимъёсты (адями нимъёсты но фамилиосты, пудо-живот нимъёсты, кар, гурт, шур нимъёсты) бадњым букваен гожтыны;

љ, њ, џ аффрикатаосын кылъёсты гожъяны;

небыт д, з, л, н, с, т согласнойёс бере ь, е, ё, ю, я, и букваосты гожтыны;

чурыт д, з, л, н, с, т согласнойёс бере э, ћ букваосты гожтыны;

котьку чурыт луись б, в, г, ж, љ, к, м, п, р, ф, х, ц, џ, ш согласнойёс бере е, и букваосты гожтыны;

ња-ча, њо-чо, њу-чу букватэчетъёсын а, о, у букваос гожтыны;

кузэн жингрес но тонгес согласнойёсты кыл пумын но кыл шорын (согласной азьпалан) шонер гожтыны;

кык полэс согласнойёсын кылъёсты гожъяны;

висъясь ь но ъ пусъёсын кылъёсты гожъяны;

30–35 кылъем текстъёсты учкыса янгышъёстэк но чебер гожъяны;

20–30 кыллэсь слуховой но зрительной диктантъёс гожъяны.

дышетскись луонлык басьтоз: кылъёслэсь гожтћськемзэс валэктыны, кылъёсысь дышетэм орфограммазэ адњыны; сётэм орфограммая кылъёс малпаны; кылъёсы гожтытэк кельтэм букваосты гожъяны; малпам предложениез, текстэз гожъяськон правилоосъя шонер гожъяны, быдэстэм ужез эскерыны, янгышъёссэ шедьтыса, тупатыны, ас ужамдэ дунъяны.


3–4-тћ класс

Личностной

3–4-тћ классъёсты йылпумъясь пинал дышоз:

ас визьмыныз тодон-валан люканы, быгатонлыкъёссэ азинтыны;

вордскем кылыныз тунсыкъяськыны, капчи мылкыдын дышетскыны;

ассэ удмурт адямиен лыдъяны;

атыкай музъемзэ яратыны, вќзаз улћсь мукет калыкъёсты гажаны, соосын эшлыко кусыпъёс тупатыны, улэм-вылэменызы, вераськон кылынызы тунсыкъяськыны, Россиын улэменыз данъяськыны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

удмурт кылэз дышетонлэсь кулэлыксэ валаны;

азьланяз удмурт кылэз дышетонлы њеч мылкыд басьтыны.


Метапредметной

3–4-тћ классъёсты йылпумъясь пинал дышоз:


регулятивной быгатонлыкъёслы

дышетћсьлэн валтэмезъя, уроклэсь темазэ но мугзэ пуктыны;

пуктэм ужпумез быдэстон понна, план малпаны;

планъя ужез радъяны;

параен, группаен ужаса, тодон-валанъёс басьтыны;

ас кожад ужаны;

ас ужамдэ эскерыны но дунъяны;

эшъёслэсь, котырысь мукет адямиослэсь дэмланъёссэс лыдэ басьтыны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

урокын дышетон ужпумез пуктыны но сое сэрттыны-пертчыны;

валче ужын дышетскыны быгатэмзэ возьматыны;

ас кожаз тодон-валанъёссэ будэтыны;

ас ужамзэ шонер дунъяны;
познавательной быгатонлыкъёслы

кулэ информациез пќртэм источникъёсысь утчаны: дышетскон книгаысь, энциклопедиосысь, словарьёсысь, интернетысь;

схемаосын, таблицаосын ужаны;

устной но письменной кабен ивортонъёс дасяны;

сётэм куараосты, букваосты, кылъёсты, предложениосты, текстъёсты сэрттыны-пертчыны, ог-огенызы џошатыны, огъя но пќртэм тодметъёссэс висъяны, со тодметъёсъя классифицировать карыны (радъяны);

урокын рассуждать карыны, малпанэз ас кылыныд вераны;

урокысь материалэз (сётэм куараосты, букваосты, кылъёсты, предложениосты, текстъёсты) эскерыса, огъянъёс лэсьтыны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

кулэ информациез, библиотекаын, интернетын ужаса, утчаны;

тодэмез суредъёсын, схемаосын возьматыны;

исследованиос ортчытъяны, проектъёс дасяны;

малпанъёсты устной но письменной формаен ивортыны;

логической операциосты быдэсъяны: анализ, синтез лэсьтыны, џошатыны, классифицировать карыны (радъяны), огъянъёс лэсьтыны;
коммуникативной быгатонлыкъёслы

адямиосын кусыпъёс тупатыны, куспазы ваче но оген вераськыны, вераськыку пќртэм малпанъёсты чакланы, адямиослэсь малпанъёссэс гажаны но огъя кылэ вуыны;

аслэсьтыд ма ужамдэ радызъя вераны;

пќртэм югдурын малпанъёстэ радъяса вераны;

ас малпандэ валамон, оскымон вераны;

мукетъёслэсь верамъёссэс кылзыны;

юанъёс сётъяны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

валче ужын пќртэм малпанъёсты но кулэяськонъёсты чакланы, аслэсьтыз позицизэ валэктыны;

споръяськон учыръёсы, котькуд адямилэсь малпанзэ чакласа, ог кылэ вуыны;

кулэ информациез эшезлы шонер но радызъя вераны, солы дэмланъёс сётыны;

огъя ужез шонер радъян вылысь, юанъёс сётъяны;

ог-огедлэсь уждэ эскерыны но кулэезъя юрттэт сётыны;

урокын аслэсьтыз ма каремзэ но кызьы ужамзэ валамон вераны;

пќртэм коммуникативной ужпумъёсты быдэстон вылысь, тупась вераськон амалъёсты кутыны.
Предметной

3-тћ класс

«Вераськон кыл. Текст» разделъя 3-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

пќртэм интыосын (библиотекаын, сиськонниын, вузаськонниын но мукет интыосын) эшъёсын, дышетћсьёсын, школаын ужась мукет адямиосын, котырысьтызы пќртэм арлыдо адямиосын этикетъя вераськон нуыны;

вераськонын ас малпандэ вераны;

повествование но описание типъем текстъёс кылдытыны;

текстлэсь люкетъёссэ висъяны, план лэсьтыны, планъя текстлэсь пуштроссэ учкытэк мадьыны;

гожтэт, њечкылан открытка гожтыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

сётэм темая (йыръянъя, кутсконэзъя, планъя, опорной кылъёсъя) повествование, описание типъем текстъёс кылдытыны но гожтыны;

повествование текстъя, џош лэсьтэм планъя 50–60 кыллэсь изложение гожтыны;

џош лэсьтэм планъя 10–15 предложениослэсь сочинение гожтыны.

«Предложение» разделъя 3-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

предложениез но кылтэчетэз ог-огзылэсь висъяны;

юан пуктыса, предложениысь куспазы герњаськем кылъёсты шедьтыны;

веран мугезъя ивортон, юан, ќтён предложениосты тодманы но аслыд малпаны;

веран мугезъя предложениосты классифицировать карыны;

предложенилэсь интонацизэ – огшоры куараен верам предложение, кеськон куараен верам предложение – валаны;

предложениосты интонаци ласянь шонер вераны, лыдњыны, гожтыку интонациез тупась пусэн возьматыны;

предложенилэсь главной но второстепенной (пќртэмлыксыя люкытэк) членъёссэ шедьтыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

предложениысь главной но второстепенной членъёссэ висъяны; предложениысь однородной членъёссэ висъяны;

однородной членъёсын предложение малпаны, однородной членъёссэ герњаны, гожтыку кулэезъя запятойёс пуктыны;

учебнике сётэм алгоритмъя огшоры предложениез членъёсызъя эскерыны, быдэстэм ужез дунъяны.

«Кыл» разделъя 3-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

«Лексика» люкетэзъя:

текстысь пуштроссыя тодмотэм кылъёсты шедьтыны;

тодмотэм кыллэсь пуштроссэ кыллюкамысь тодыны;

тодмотэм кыллэсь пуштроссэ ас кылыныз валэктыны;

сётэм кыллы валатонэзъя матын яке пумит луись кылъёс бырйыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

вераськонын котькуд кылэз шонер кутыны; трос валатонэн, переносной пуштросэн кылъёсты, синонимъёсты, антонимъёсты шќдыны, соосты малпанэз яркыт но чебер веран понна кутыны.

«Фонетика но графика» люкетэзъя:

кузэн жингрес но тонгес б-п, в-ф, г-к, ж-ш, з-с, д-т, њ-ч, љ-џ согласнойёсты ог-огзылэсь висъяны, кылъёсын шонер гожъяны;

кузэн чурыт но небыт луись д, з, л, н, с, т согласнойёсты ог-огзылэсь висъяны, кылъёсын шонер гожъяны;

котьку чурыт луись б, в, г, ж, љ, к, м, п, р, ф, х, ц, ч, ш согласнойёсты кылъёсын шонер гожъяны;

котьку небыт луись њ, ч, й согласнойёсты кылъёсын шонер гожъяны;

љ, њ, џ аффрикатаосты кылъёсын шонер гожъяны;

њуч кылысь пырем ф, х, ц, щ согласнойёсты кылъёсын шонер гожъяны;

дышетскись луонлык басьтоз:

Кылъёсты куараосъя но букваосъя сэрттыны-пертчыны; ужамзэ дунъяны.

«Кыллюкетъёс» люкетэзъя:

огвыжыё кылъёсты кыллэн грамматической формаосызлэсь висъяны;

кыллэсь морфемной люкетъёссэ (кылвыжыез, приставкаез, суффиксэз) висъяны;

котькуд кыл люкетлэсь терминзэ, определенизэ, кулэлыксэ вераны;

дышетскись луонлык басьтоз: пќртэм амалъёсын (приставкаен, суффиксъёсын, кык кылъёсты огазеяса) выль кылъёс пќрмытъяны;

кылъёсты кыллюкетъёсъя сэрттыны-пертчыны, быдэстэм ужзэс дунъяны.

«Вераськон люкетъёс» люкетэзъя:

вераськон люкетъёсты (существительноез, прилагательноез, глаголэз, местоимениез, послелогез) ог-огзылэсь висъяны, соослэсь лексической но грамматической тодметъёссэс вераны;

вераськон люкетъёсты вошъяны (существительноез но местоимениез – лыдъя но падеж юанъёсъя; глаголэз – лыдъя но дыръя);

прилагательноез существительноен вошъятэк яке лыдъя вошъяса кутыны;

вераськон люкетъёсты предложение но текстэ быгатыса кутыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

кылъёсты вераськон люкетъёсъя классифицировать карыны;

предложениез вераськон люкетъёсъя эскерыны, быдэстэм ужзэс дунъяны.

«Шонер гожъяськыны дышетон» разделъя 3-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

ортчем правилоосъя кылъёсты шонер гожъяны:

аснимъёсты (кун, кар, гурт, ульча, шур нимъёсты) бадњым букваен гожъяны;

љ, њ, џ аффрикатаосын кылъёсты гожъяны;

небыт д, з, л, н, с, т согласнойёс бќрсьы ь, е, ё, ю, я, и букваосты гожъяны;

чурыт д, з, л, н, с, т согласнойёс бќрсьы э, ћ букваосты гожъяны;

чурыт согласнойёс бере е буква гожъяны;

ња-ча, њо-чо, њу-чу букватэчетъёсын а, о, у букваос гожъяны;

кузэн жингрес но тонгес согласнойёсты кыл шорын но кыл пумын шонер гожъяны;

кылвыжыысь согласнойёссэ шонер гожъяны;

кыл шорын артысь тс, дс, дњ, нњ, тч согласнойёсын кылъёсты гожъяны;

кык полэс согласнойёсын кылъёсты гожъяны;

висъясь ь но ъ пусъёсын кылъёсты гожъяны;

существительнойлэсь трос лыд суффиксъёссэ шонер гожтыны;

существительнойлэсь падеж кылпумъёссэ шонер гожъяны;

послелогъёсты мукет вераськон люкетъёсын (существительноен, мес-тоимениен) шонер гожъяны;

50–60 кылъем текстъёсты учкыса янгышъёстэк гожъяны;

45–50 кылъем текстъёсты диктовать карем улсын гожъяны (дышетэм правилоосъя);

быдэстэм ужез эскерыны;

дышетскись луонлык басьтоз: кылъёсысь дышетэм орфограммаоссэ адњыны; кылъёслэсь гожтћськемзэс валэктыны; орфограммаослэн пумиськемзыя текстэз сэрттыны-пертчыны; кылъёсы гожтытэк кельтэм букваосты гожъяны; сётэм орфограммая кылъёс малпаны; аслэсьтыз малпам текстъёссэ тодмо гожъяськон правилоосъя шонер гожъяны, быдэстэм ужзэ эскерыны, янгышъёссэ шедьтыса, тупатъяны; янгышъёс бордын ужакуз, соослэсь малы кылдэмзэс валаны но азьланяз, янгышъёс медаз луэ шуыса, ма бордын ужанэз валаны;

однородной членъёсын предложениосты гожъяны;

кык кылъёсты огазеяса пќрмем сложной кылъёсты шонер гожъяны.
4-тћ класс

Программалэн «Фонетика но графика» люкетэзъя 4-тћ классэз йылпумъясь дышоз:

вераськон куараослэсь но букваослэсь пќртэмлыкъёссэс вераны;

вераськон куараосты ог-огзылэсь висъяны, куспазы џошатыны:

– согласной но гласной куараосты;

– кузэн жингрес но тонгес б-п, в-ф, г-к, ж-ш, з-с, д-т, њ-ч, љ-џ согласнойёсты;

– кузэн чурыт но небыт луись д, з, л, н, с, т согласнойёсты;

– котьку чурыт луись б, в, г, ж, љ, к, м, п, р, ф, х, ц, ч, ш согласнойёсты;

– котьку небыт луись њ, ч, й согласнойёсты;

– љ, њ, џ аффрикатаосты;

– њуч кылысь пырем ф, х, ц, щ согласнойёсты;

вераськон куараосты букваосын возьматыны;

букваосты алфавитъя радъяны;

дышетскись луонлык басьтоз:

Кылъёсты куараосъя но букваосъя сэрттыны-пертчыны; ужамзэ дунъяны.

«Кыллюкетъёс» разделъя покчи классъёсты йылпумъясь дышоз:

огвыжыё кылъёсты кыллэн грамматической формаосызлэсь висъяны;

кыллэсь морфемной люкетъёссэ (кылвыжыез, приставкаез, суффиксэз) висъяны;

котькуд кыллюкетлэсь терминзэ, определенизэ, кулэлыксэ вераны;

дышетскись луонлык басьтоз: пќртэм амалъёсын (приставкаен, суффиксъёсын, кык кылъёсты огазеяса) выль кылъёс пќрмытъяны;

кылъёсты кыллюкетъёсъя сэрттыны-пертчыны, быдэстэм ужзэс дунъяны.

«Лексика» разделъя покчи классъёсты йылпумъясь дышоз:

текстысь пуштроссыя тодмотэм кылъёсты шедьтыны;

тодмотэм кыллэсь пуштроссэ кыллюкамысь тодыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

вераськонын котькуд кылэз шонер кутыны; трос валатонэн, переносной пуштросэн кылъёсты, синонимъёсты, антонимъёсты шќдыны, соосты малпанэз яркыт но чебер веран понна кутыны.

«Морфология» разделъя покчи классъёсты йылпумъясь дышоз:

вераськон люкетъёсты (существительноез, прилагательноез, глаголэз, местоимениез) ог-огзылэсь висъяны, соослэсь грамматической тодметъёссэс вераны:

существительнойлэсь – лыдзэ, падежзэ, склоненизэ;

глаголлэсь – лыдзэ, дырзэ, лицозэ, спряженизэ;

прилагательнойлэсь – лыдзэ;

дышетскись луонлык басьтоз: существительнойлы, глаголы, прилагательнойлы учебнике сётэм алгоритмъя морфологической разбор лэсьтыны, лэсьтэм ужзэ дунъяны;

текстысь мукет вераськон люкетъёсты, послелоген кутћськись существительнойёсты но местоимениосты, наречиосты, числительнойёсты, но, нош, оло, яке союзъёсты шедьтыны.

«Синтаксис но пунктуация» разделъя покчи классъёсты йылпумъясь нылпи дышоз:

предложениез, кылтэчетэз но кылэз ог-огзылэсь висъяны;

юан пуктыса, предложениысь куспазы герњаськем кылъёсты шедьтыны;

веран мугзыя предложениосты классифицировать карыны;

ивортон, юан, ќтён предложениос малпаны;

предложенилэсь интонацизэ – огшоры куараен верам предложение, кеськон куараен верам предложение – валаны;

предложениосты интонаци ласянь шонер вераны, лыдњыны, гожтыку интонациез тупась пусэн возьматыны;

предложенилэсь главной но второстепенной членъёссэ шедьтыны;

предложениысь однородной членъёссэ висъяны;

однородной членъёсын предложенние малпаны, однородной членъёссэ куараен но союзъёсын герњаны, гожтыку запятойёссэ шонер пуктыны;

дышетскись луонлык басьтоз: предложениысь второстепенной членъёссэ тодманы – определениез, дополнениез, обстоятельствоез;

огшоры предложениез учебнике сётэм алгоритмъя членъёсызъя эскерыны, предложенилы синтаксической разбор лэсьтыны, быдэстэм ужез дунъяны;

огшоры но кушето предложениосты ог-огзылэсь висъяны.

«Шонер гожъяськыны дышетон» разделъя покчи классъёсты йылпумъясь дышоз:

кылысь орфограммаоссэ адњыны;

ортчем правилоосъя кылъёсты шонер гожъяны:

предложениысь кылъёссэ нимаз гожтыны;

предложениысь нырысетћ кылзэ бадњым букваен гожтыны, пумаз тупась пус пуктыны;

кылъёсты чурысь чуре выжтыны;

аснимъёсыз бадњым букваен гожъяны;

љ, њ, џ аффрикатаосын кылъёсты гожъяны;

небыт д, з, л, н, с, т согласнойёс бќрсьы ь, е, ё, ю, я, и букваосты гожъяны;

чурыт д, з, л, н, с, т согласнойёс бќрсьы э, ћ букваосты гожъяны;

чурыт согласнойёс бере е буква гожъяны;

ња-ча, њо-чо, њу-чу букватэчетъёсын а, о, у букваос гожъяны;

кузэн жингрес но тонгес согласнойёсты кыл шорын (согласной азьпалан) но кыл пумын шонер гожъяны;

кылвыжыысь согласнойёссэ шонер гожтыны;

кыл шорын артысь тс, дс, дњ, нњ, тч согласнойёсын кылъёсты гожъяны;

кык полэс согласнойёсын кылъёсты гожъяны;

висъясь ь но ъ пусъёсын кылъёсты гожъяны;

существительнойлэсь трос лыд суффиксъёссэ шонер гожтыны;

существительнойлэсь падеж суффиксъёссэ шонер гожъяны;

глаголлэсь дыр, лицо, лыд кабъёссэ возьматћсь суффиксъёсты шонер гожъяны;

послелогъёсты мукет вераськон люкетъёсын (существительноен, мес-тоимениен) шонер гожъяны;

янгышъёстэк, чебер, книгаысь учкыса но дышетћсь лыдњемъя 75–80 кыллэсь дышетэм орфограммаосын текстэз гожъяны;

быдэстэм ужез эскерыны, орфографической но пунктуационной янгышъёссэ шедьтыса, тупатъяны; дунъяны;

дышетскись луонлык басьтоз: синтаксисэн но морфологиен тодматыку, предложениослэсь но кылъёслэсь гожтћськемзэс чакланы, чакламзыя огъянъёс лэсьтыны, гожъяськон правилоос поттыны, со правилоосъя шонер гожъяськыны;

сётэм орфограммая кылъёс малпаны; аслэсьтыд малпам тексттэ гожъяськон правилоосъя шонер гожъяны, быдэстэм ужез эскерыны;

янгышъёс бордын ужаку, соослэсь малы кылдэмзэс валаны но азьланяз, янгышъёс медаз луэ шуыса, ма бордын ужанэз валаны;

одћг кылэз кык пол вераса пќрмем куд-ог кушето кылъёсты гожъяны;

простой но составной, порядковой числительнойёсты, наречиосты гожъяны; кушето предложениосты, прямой речен, обращениен, однородной членъёсын предложениосты гожъяны.

«Вераськон но гожъяськон кылэз радъян, волятон но азинтон» разделъя покчи классъёсты йылпумъясь дышоз:

пќртэм интыосын (школаын, урокын, сиськонниын, библиотекаын но мукет азьын), тодмо но тодмотэм адямиосын, пќртэм арлыдо адямиосын этикетъя вераськон нуыны;

вераськонын ас малпандэ вераны;

текстлэсь темазэ, валтћсь малпанзэ вераны, йыръян сётыны, текстлэсь люкетъёссэ висъяны, план лэсьтыны, планъя текстлэсь пуштроссэ учкытэк мадьыны но гожтыны;

сураськем текстысь предложениоссэ, люкетъёссэ радъяны;

гожтэт, њечкылан открытка, кыџе ке ивортон, ялон но мукет пичигес текстъёс гожтыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

сётэм йыръянъя текст малпаны;

сётэм темая описание, повествование, рассуждение типъем текстъёс кылдытыны;

повествовательной текстэ описаниез кутыны;

гожтэм текстъёсты сэрттыны-пертчыны: пуштросэзлэсь йыръянэзлы тупамзэ чакланы, предложениослэсь герњаськемзэс эскерыны, янгышъёссэ тупатъяны, быдэстэм ужез дунъяны;

70–80 кылъем текстъя џош лэсьтэм планъя изложение, 15–20 предложениослэсь сочинение гожъяны.


Карта сайта

Последнее изменение этой страницы: 2018-09-09;



2010-05-02 19:40
referat 2018 год. Все права принадлежат их авторам! Главная